Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Friday, April 2, 2010

malam yg hiba

huuu sungguh tak disangka kan bila ajal datang menjemput..
pagik sabtu lepas, aku terkekek ketawa mendengar ulangan drama sebabak antara arwah dan awal awaludin semasa dalam perjalanan pulang ke kampung..
ahad pon diulang juge drama sebabak tersebut..terkekek2 lagik aku walaupon dah pernah dengar ari sebelumnye..tgk betape kelaka, dengar banyak kali pon aku bleh terkekek2 lagik..
memang..memang tak semua drama sebabak die yg lucu/menjadi lawaknye..yer kekadang aku ada jugak terasa beliau over..tp tu laa kerana beliau, ari2 kita ceriaa...
pada aku beliau baru je nak gemilang semula, tp Allah lebih sayangkan beliau..
ajal menjemputnya tat kala nama dia baru nak digilap semula..
macam tak disangka2 brite mengejut ini..
baru je aku dengar lawaknye pada ari ahad, tiba2 ari rabu masa aku dalam perjalanan ke office tuk meeting, aku terdengar bicara salah sorang dj di radio mengajak pendengar2 siaran mereka tuk bersolat hajat tuk arwah kerana beliau ketika itu tgh kritikal..
aku yg 2 hari tak mendengar radio(sbb aku work from home minggu ni), terpinga2 kenape ngan pakcik din? ku tunggu juga bicara selanjutnye dj itu, tp terhenti begitu saje..aih sampai ke malam aku masih tatau ape yg tlh terjadi sebnarnye..
then ku godek internet, rupanya pakcik din kritikal di hosp selayang..demam denggi berdarah rupenye..ada juga yg mengatakan demam kencing tikus..dia masih kritikal..sempatlah ku panjatkan doa semuga die sehat semula..
sehingga mlm td, ku godek2 lagik internet, ada yg mengatakan dia dah stabil..
tp pagik tadik..terjage je aku dari tido, En. Daddy sampaikan brita mengejut..DB dah meninggal dunia..uihh tiba2..sungguh tak disangka..al-fatihah.

hmm kenape ye aku beriya cerita pasal arwah ni?
hmm sbb tadik malam masa dengar radio, ramai yg mengucapkan takziah kepada keluarga arwah..ku dapat bayangkan betapa sedehnye keluarga beliau..isteri beliau,anak beliau..tetibe teringat kat papa..
dulu, masa aku dapat brite mengejut papa warded di hosp putrajaya sbb kegagalan buah pinggang, aku menanges sepuas2nya..dunia tetibe terasa gelap..waktu tu aku tinggal menyewa dengan kawan2..sepanjang perjalanan dalam ERL, air mata tak henti2 mengalir..menanges teresak2 bila saja terbayang wajah papaku..serius mmg sedeh gila..lagik2 dulu sebelum aku menyewa di kl, aku slalu naik ERL ngan papa tuk ke tmpt kerja..jadi kenangan dalam ERL buat aku sedeh..ahah klaka? takkk..ni cerita serius..bukan cerita lawak..
otak masa tu dah pk macam2..macam mana kalo papa dah takde..bleh ke kami sekeluarge survive? papalah segalenye buat kami..die lah tukang paip kami, wireman kami, tukang jahit kami, pereka cipta kami(macam2 gadget lah die reka), tukang betul itu betul ini kami, kekadang tukang masak kami, driver kami..macam2 lah..mmg papa tere buat semuanya..die hero keluarga kami..da laa dalam family kami, kami hanya punyai 2 lelaki..papa dan adik..adik masih skulah...ku tak rasa kami bleh bergantung harap padanye?trus terbayang wajah mama yg kesedehan..macam2 lah benda negatif terpk masa tu..
sampai kat hosp putrajaya, ku cuba hapuskan semua airmata..mmg ternyata tak berjaya..tiap kali rasa air mata nak mengalir, aku lari keluar biliknya dan nanges sepuas2 ati..aku cuba tanak menanges depannya..
memang..memang dia cuma terlantar disbbkan kegagalan buah pinggang..tp apa2 saja bleh berlaku tika itu..seminggu juga aku menjagenya di hospital..ku urut2 kakinya, ku sapu losyen di kulitnya, ku bual2 dengannya, mmg dia tak lepas dari mata, ku takut berlaku apa2..kesian tgk dia..lesu..tak bermaya..pernah skali die tetibe pengsan tak sedarkan diri..ku kalut panggil nurse, kemudian datang segerombolan nurse dan doktor..ditepuk2 bahunya, ditampar2 pipi papaku, diteriak2 nama papaku..dahinya berpeluh2..tp die tetap tak menyahut..kesian ku tgk papa ketika itu...tak lama, die sedar semula..bayangkan betape cemas aku waktu tu?
macam2 lah kejadian berlaku sepanjang aku menjaganya di hospital..pernah satu ari, pesakit di bilik sebelah nazak..semua kaum keluarga tlh berkumpul di luar bilik sebelah..dari saat2 aku mendengar mesin jangka hayat berbunyi, sehingga lah tiba2 mesin itu berhenti berbunyi..tettttttttttt.. aku pula yg menanges beriya2..sbb ku bayangkan bagaimana kalo keadaan itu berlaku kepada keluarga kami?..tsk..tgk betapa otak aku memikirkan ntah apa2..
alhamdulillah papa sehat semula..walopon dia kini perlu menjalani dialysis setiap 3 hari seminggu..macam2 ku dengar cerita..orang yg 'kidney failure' slalunya tak lama..
ku harap tidak terjadi kepada papaku..semoga Allah kurniakan papa panjang lagi umurnya..
kerna ku masih tak puas berbakti dan membalas jasanya!..papaaaa!! angah sayang papa!!

* tat kala ini, air mataku menitik lajuuu......

5 comments:

  1. huhuhu..sedihnya...angah mmg patut bersyukur sgt sebab dapat papa yang sangat hebat!!skrg ni susah nak cari org sehebat dia...makteh sgt suka masakan dia...10 kali lebih sedap dari mama...syyytt...jgn bgtau mama!!
    sekarang ni la kita perlu tunjukkan kasihsayang dan menghargai dia ketika dia masih ada...ajal kita sendiri pun x tentu lagikan!!
    al fatihah gak buat arwah din beramboi..sgt terasa kehilangan dia...sebenarnya dia la penceria dlm apa jua rancangan yg dia ada...baik afdlin maupun aznil,dia yg meletopkan rancangan diorang tu!!

    ReplyDelete
  2. ila... insyaallah org yg dialysis ini boleh sentiasa sihat walau pun keadaan dialisis tak boleh dielakkan. remember.. my mom dialisis for almost 12 years already. memang kadang2 akan ada keadaan dia tak sihat tapi yang penting mesti jaga pemakanan dan kesihatan sentiasa. orang yg dialisis memang agak lemah dari segi antibodi badan. baiti pun menangis juga masa mak disahkan sakit buah pinggang, bila mak sakit sampai sukar nak bernafas. eh... mcm2 la rasa kalau mak call cakap dia sakit masa tu di office, automatik je air mata keluar laju dan terus mintak EL utk tgk mak kat johor.

    ReplyDelete
  3. makteh: tu laa..kitorg pernah je cakap papa masak lagik sedap dari mama depan2 mama..haha naseb bayek mama tak majuk lebeh2..hehe..mmg betul, sementara kita masih bernyawa, n ayah kita pon masih ada lagik ni, hargailah dia kan?
    yer betull!yg klaka sbb dia bleh tukar2 perwatakan tu..tere betul..kalo org lain buat, sure tak menjadik..

    baiti: oh ur mom pon kidney failure? kita tatau pon..waa 12 thn dah? lama tu..isnya Allah, moga2 mak n ayah kita dipanjangkan lagik umur, amin! hmm..tu laa kitorg sekarang mmg pantau makan minum dia..tp tu laa, 'org tua' kan, mana dengar cakap kita..ayah kita suka minum air manis..tu masalah dia paling besar..padahal die kene kontrol minum air..kekadang kesian tgk dia..buat muka sedeh bila kitorg tak kasik..

    ReplyDelete
  4. wei sedihnye..

    aku mase adik aku meninggal pon aku nangis sepanjang2 perjalanan dr kmpp ke ghkl.. mase tu abah aku x ckp pe lg.. cume suruh balik cepat sbb adik warded.. aku smp gh kul 10am, adik ninggal kul 3pm.. sempat la aku spent tyme yg beberape jam tu utk ckp kat die yg aku syg die (sbb aku ni jenis yg never talk abaout syg to siblings huhu) wpon adik aku ngah koma.. ms tu adik aku br naik form1.. br je aku nk share stori psl bf dan sebagainye ngn die sbb br cam nk anggap die dh besa gtu.. tp x lame dpt share stori..

    skrg ni kalo ade family member kpd org yg rapat ngn aku ninggal, br aku btul2 dpt rase.. sbb aku dh penah ase ilang family member.. sblum2 ni aku cam 'ala yg idop mesti akan mati kannn' gtu..

    haii panjang lak aku bercerite psl dr sdri.. ='p

    ReplyDelete
  5. takpe takpe..mari berkongsi duka..hehe
    haa aku ada satu gik kesah sedeh..nantila aku cerita..pemergian arwah nenek aku..ni algik sedeh menyayat ati..sbb aku gila rapat ngan arwah nenek aku dari aku kecik..skang kalo terbayang muka die, asik nanges je aku..mmg terasa kehilangan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...