Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, July 28, 2011

percobaan mem'fraud' kredit kad

semalam tgh breakfast, en. suami mendapat panggilan..
"yer saya"
then lama dia diam..
tak lama lepas tu, tetibe je en. suami meninggi suara..
"saya tak pernah ada AEON crd card!"
anjat boboi..sebbayek tak tersembur nasik kerabu yg tgh aku kunyah!
"SAYA TAK ADA CREDIT CARD AEON!!"
"SAYA TAK PERNAH APPLY PON CREDIT CARD AEON!!"
"SEKALI LAGI AWAK CALL, SAYA REPORT POLIS!!"

diam lagi..
"TAKDE TAKDE!!! SAYA AKAN REPORT POLIS!!"
aik apehal pulak ni?trus terberhenti kunyahan aku!
panggilan tamat begitu saja..
aku: " kenape dy?"
"dia kata saya ada apply untuk increase limit credit card AEON"
"memula dia tanye nama, pastuh dia tanye ic, tp saya tak iakan yg bab ic tu"..
"bila saya kata takde credit card AEON, dia kater dalam sistem ada"
en. suami cakap, bila dia ugut nak report polis, caller tu siap kate " yer, encik kene report polis"
eh yakin gila caller tuh eh?tak takut langsung!

tak lama lepas tu nampak en. suami gugel something..
then dia call someone..
"hai, tadi saya dapat panggilan..bla bla bla.."
rupenye dia call AEON nak sahkan mana lah tau ada somebody yg guna nama and ic dia tuk reg credit card AEON.. tp alhamdulillah takde!
lepas tuh, tuk lebeh kepastian, en. suami call plak bank EON nak sah kan jugak..sbb takut tersalah dengar..yer laa yg call tadi tu cha-ya-nun-alip..mana tau sebut pon salah kan..

haih macam2 percobaan nak menipu sekarang kan?
cobalah bayangkan kalu kebanyakan solan yg ditanye diiakan oleh en. suami tadik, mesti dia dah berjaye mendapatkan maklumat peribadi en. suami kan?
yer laa mula2 tanye nama, pastuh tanye ic..pastuh kang tanye nama ibu plak..
dapat semua tuh, bleh lah dia fraud guna maklumat peribadi kita!
en. suami cakap officemate dia pernah gak kene sebelum ni..dapat panggilan lebeh kurang sama..siap kater credit card dia dah guna rm4k eh ke rm3k?[lupa lah smlm en. suami crite]..padahal officemate dia mana pernah ada credit card yg disebut..
[kalu aku, mesti dah cuak..eh apehal plak jadik camtu..kita tak guna, tak pasal2 plak nak kene bayor nanti..]
tp bila officemate dia check, mmg takde pon..tu percobaan nak fraud..
ish ish! baru2 ni kan keluar kat brite sorang perempuan ni ilang ratus2 ribu duit dia..
siap derang bleh menyamar jadik org bank negara eh?keji betul!!
so kawan2, saya nasehatkan..berhati2 lah..
kalu dapat panggilan camni, ignore je..jgn iakan solan yg ditanye..
kalu boleh tamatkan saje panggilan tersebut..
kalu ikutkan logic, mana ada bank nak call kita pastuh tanya2 solan peribadi..selalunye kita yg akan call bank tul tak?
jadi AWAS kawan2! jangan terpedaya!

p/s: ni sebagai peringatan tuk diri sendrik jugak..[saya ni mudah terpedaya!]

4 comments:

  1. huihh bahaya betul..sebbayek laki ko alert.
    sebbayek jugak aku da tamatkan riwayat kedit kad aku.. ;p

    ReplyDelete
  2. aku pun.. kalau apa2 call nak promote apa2.. aku terus cakap aku tak berminat.. buat penat dia nak berleter jer.. awal2 aku cakap sibuk ke and directly kata saya tak berminat.

    ReplyDelete
  3. call camtu mmg banyak skrg ni. kalau org tak sempat pk, mmg dia bagi je sbb dah gelabah. yg sempat pk, elok bg caller tu gelabah pulak. heheh

    ReplyDelete
  4. pergh .. baru tahu mende2 ni benar2 terjadi ..
    asben slalu dapat offer kad kredit dr HSBC sejak2 amek loan umah ni .. tapi dia men soh org tu tepon balik then dia x angkat bile org tu tepon .. heheheh ..

    kene cite kat asben ni ... bahaye .. thanks for info ..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...