Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Monday, May 16, 2011

aariz dah bebas dari buai!

fuhh fuhhh dan fuhhhh lagik!!
alhamdulillah dah lena diulik mimpi anak terunaku itu!!
fuhh! rasa nak pengsan, lembek badan ni, arini konon2 masak lauk fevret tuk bukak puasa and plus sup sayur pucuk+petola tuk si aariz..pastuh sendrik lembek longlai..
aariz plak datang perangai ngade dia tadik, time aku nak bukak posa tu lah time dia nak car laa, nak air melo aku laa, nak tgk tv kat dalam bilik laa, nak fridge magnet laa..dan nak macam2 lagik! aku yg tgh kebulur ni, makan asik terganggu..2 3 kali jugak laa tersedak dan tercekik aku tadik..mana nak layan dia, nak isi perut lagik, nak kejar solat maghrib lagik.. rasa nak mengamok je aku ngan dia tadik! [rasa je laa..tak mengamok pon - tak larat nak mengamok buang tenaga je, dah le tgh lembek+kebulur]
tak dilayan, ditarik2 tgn ni, ditarik2 baju ni suh jugak kita layan dia..geram betul!
kelam kabut gak laa maghrib tadik aku sorang2!
en. daddy bekerja malam arini ye.. sian kan saya?
tadik sesudah solat maghrib[solat maghrib pon ketaq lutut tadik tatau apahal tah], aku suap dia makan nasik, layan dia tgk tv dalam bilik, kasik dia minum susu, then trus tutup lampu satu rumah! bergelap!
tujuannye nak kasik dia tido! aku kol 9pm dah nak kene start keje..haruslah tidurkan dia dulu!
huh mmg tak jadik keje laa kalu dia masih berjaga..ada je laa projek dia dalam bilik ni join aku skali karang..
tak dia ganggu aku nak main jugak laptop, dia kacau barang2 aku..abih sepah tunggang langgang bilik komputer/kerja ni jadiknye..
tepuk2 dia, garuk2 belakang dia, 1/2 jam kemudian dia terlelap! fuhhh fuhh dan fuhh!! BERJAYE!!sebelum kol 9pm dia dah tido! tak sangka seawal itu dia bleh tido! lagik2 tanpa buaian!
oh kitorang sekarang mmg tgh nak ceraikan dia dengan buai!
malam ke siang ke, mmg kitorang tidurkan dia tak berbuai!
mulanye 2 minggu lepas laa..time tu kitorang balik kontan..ada kenduri kawen..
malas nak ngangkut buai balik rumah toklong aariz tu..tgh ramai2 n sesak2 rumah org kenduri kawen, mana nak taruk buai dia kan?[oh kitorang mmg kalu balik kampung terpaksa hangkut buai, kalu tak budak itu mmg susah mau tido]..
so takde laa kitorang bawak balik buai time kenduri tu..
first night tanpa buai di rumah toklong aariz, mak oiii kol 12am dia blom tido lagik..
bebudak kecik lain dah start sunyi sepi layan lena..
dia? tepuk laa bagai nak rak..jgn arap dia nak tido!
dah gelapkan ruang tamu tmpat kitorang tidur tu, pon tak jalan..
en. daddy siap bertatang, dukung dia sambil dodoi2 pon tak tido gak!
sampai lah daddynye menggunekan kekerasan..paksaan! kene marah n lepuk sket ngan daddy dia, baru lah dia tido..itupon lepas dah nanges2 kene paksa tidur..terpakse! kalu tak, sampai ke pagik le gamaknye dia tak tido..mata bolatt je!! takde langsung nampak dia penat ke ngantuk ke..haih!
kemudian malam2 berikutnye pon lepas dipopok[tepuk], garuk2 belakang dia, baru dia tertido..
sehari lepas kenduri, kitorang balik mlk, eh senang plak dia tido siang tanpa buai..
then sampai je kl, kitorang sorong buai masuk bilik lagik satu..so dia tak bleh laa nak mintak buai, sbb dia tak nampak buai kan?? slalu kalu nak tido, dia tunjuk2 buai, nak tido dalam buai..
nampak dia ok plak tido tanpa buai..
sampai laa ke arini! dah 18hari dia tak berbuai di rumah!
dan dia langsung tak mintak nak buai! alhamdulillah!!
kat rumah babysitter lain kes laa..aku tak sure dia still buai ke tak..still kot?
tp janji dia tak mintak buai kat rumah ni dah!
tido atas katil, ditepuk2, dan digaru2 belakang tuk tido!
cuma tak tahan nak kene menggaru belakang dia sampai dia tertido tu je laa..
selagi dia tak tido, jgn lah stop..cube lah stop, sure dia akan tarik tgn kita,letak kat belakang dia suh garu2 jugak belakang dia..lagik lambat laa dia tido..
haih! daddy kate tu jangkit habit aku laa tu time pregnantkan aariz dulu suka sangat suh dia garukan belakang tiap kali nak tido..tp serius weh..dapat org garu2 belakang time nak tido, masyukkk je..tak garu, tak bleh tido!
satu gik aku time pregnantkan aariz dulu, suka suh en. daddy usap2 kepala, main2 rambut time aku nak tido..rasa masyukkk je sampai bleh terlena..kalu tak, tak bleh tido weh!!
pepaham je laa kan, ibu mengandung kan mmg susah nak tido? kenape hah?
aku skang penyakit tuh datang lagik..mata ngantuk gila ni..badan penat semacam! TAPI tak bleh lena!! puas golek2 pon tak tido! haih!
jadi itu lah dia so far kejayaan kami menidurkan aariz tanpa buai!
senang hati kami tak perlu nak usung ke sana ke mari buai!
dulu dengan buai mmg senang je laa nak tidokan si aariz..tp nampak gayanye sekarang, tanpa buai pon kitorang dah boleh tidorkan dia! tak perlu risau lagik!! yey!!
hepi hepi hepiiiiiiiiiiiiii!!

3 comments:

  1. hehe mmg susah kalau budak dah biasa nak berbuai je..tp okla tu aariz dah berjaya tido sendiri..senang camtu

    afif dulu kat umah bbsitter berbuai.umah sendiri tak.nak masuk 2 tahun aku soh bbsitter stopkan sebab die dah pandai tido sendiri.

    ReplyDelete
  2. Zarif plaks mmg dari kecik taknak tido buai sbb dia nak tido meniarap.. buai yg atok dia belikan terpaksa simpan kat stor.. hiihhi.. tp, dia taknak tido katil sendiri.. nak tido katil kitorang.. huhuhuuh

    ReplyDelete
  3. haa tu laa, harus distopkan dia berbuai..dia pon dah nak masuk 2thn..tak lama lagik pon nak dapat adik..bertambah2 barang nak diangkut..kang langsung tak muat kete..

    yana, kira untung lah dia tanak buai..si aariz ni,dia lagik suka dibuai..tp sekarang dia macam dah lupa plak kat rumah ni ada buai..alhamdulillah laa..dah dilipat dan disorok pon buai dia..jimat space..kalu tak, buai dia tuh makan space jugak laa

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...