Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, July 16, 2009

TAMMAT

tamat sudah ari berpantang aku..44hari dikontrol mkn, berbengkung dan bertungku(eh tp ada gak aku cheat 2 3 ari yg aku tak berbengkung n tak bertungku..hihi)..aku sangat beruntung punyai family yg banyak membantu aku sepanjang aku berpantang ni..my mom siap amik cuti 2 minggu tuk jage cucu sulungnye tu..thanks mama! n baki minggu2 yg berikutnye, adik aku yg tolong aku sepanjang berpantang..tolong mandikan baby, ikatkan bengkung, bakarkan tungku, masak tuk aku..thanks kakti!(oh walopon die adik, tp kitorg panggil die kakti)..

lain orang, lain cara pantangnyeh..mcm aku, disbbkan aku dijage oleh mak aku, so terlalu laa strict nye bab2 makan ni..kuah2 of course tak bleh, katernye nanti kembang! aper yg kembang pon aku tatau, ikutkan je laa..kembang peranakan kot..takpon badan mengembang..yer laa time pantang ni laa masanye tuk kita menguruskan badan kita kan!..so sup2 ayam kaa sup2 ikan kaa mmg takde dalam menu pantangku..ayam, telur, daging pon mmg takde dalam menu makanku..sbb tkt gatal katernye..ikan pon bukan sebarang ikan bleh aku makan..ikan yg aku bleh makan, ikan haruan, ikan merah n ikan aper ek satu gik aku lupa..tp yg pasti ikan2 tu mahal2 hargenyeh..haih sungguh high maintenance aku time pantang ni..even ikan masin yg aku makan pon mahal hargenye..bukan ikan masin yg biasa2 tu..sbb tkt gatal lagik katernye..haih..seminggu jugak aku mkn nasik berlaukkan ikan merah masin bakar + lada itam + ulam daun kunyit takpon jantung pisang rebus takpon pegaga..bayangkan daun kunyit mentah tu dijadikkan ulam(mcm kambeng plak aku rase mkn daun2 ni)..tp oklaa gak dr aku mkn nasik ngan ikan masin je kan..daun kunyit ni mak aku kater bagus tuk membuatkan darah kita berbau wangi..so takde la darah kita yg kuar tu berbau hanyir/busuk..jantung pisang dan ulam pegaga plak bagus tuk membanyakkan susu badan..oh paling tak bleh lupa bila kene telan manjakani..manjakani tu dikepal2 dalam nasik panas then telan! telan gitu saje ngan air? jgn arap!! pahit gilaaa nk mati..telan ngan kepalan nasik panas tu kurang sket rase pahitnye tu(sepanjang berpantang, aku hanye dibenarkan mkn nasik panas, nasik sejuk?tak dibenarkan sama skalik..sbb tuh kene telan kepalan nasik panas..ada org pantang nasik hanya sesenduk je n tak bleh tambah, tp dengan mak aku, makan laa brape senduk pon tak kesah..aku mmg makan nasik bersenduk2 laa kan..lapa ok..lagik2 bf ni..mmg cepat lapa)..manjakani ni katernye bagus tuk memulihkan luka dalaman..luka luaran plak manjakani tu disapu kat bahagian luka(manjakani tu ditenyeh2 kat tapak pasu bunga)..

minggu ke-2 kot(selepas stitch kat bwh tu dah elok) br ler aku dpt menikmati mknn yg sedap sket..ikan segar bakar..haih agak busan jugak mkn kering je tanpa kuah..tp aku tabahkan juga ati pikirkan hanye 44ari je aku mkn macam tu..minggu2 terakhir aku berpantang, aku diberikan pelepasan..papa beli ayam organik, so dpt la aku mkn berlaukkan ayam..kalo tak, jgn arap dpt mkn ayam ok!!(ayam adalah lauk febretku)..n ayam tu dibakar/dikukus n takde kuah lagik..tp tu pon aku dah bersyukur dpt gak mkn ayam..

tp bab minum, aku mmg tak ikut pon..aku hanya dibenarkan minum setengah gelas air! gilo..aku pernah ada history kencing kotor..disbbkan tkt kencing kotor menyerang kembali, aku minum je air satu gelas..kalo rase haus, aku minum gik..tp takde laa smapai bergelen2 kan.. lagik2 breastfeed, aku mmg sengaje minum air banyak sket..mama slalu je bising sbb aku minum air banyak..alaa dah laa tgh musim panas skang ni..kering je tekak ni..nak minum air sejuk? jgn arap! air panas je laa aku dapat minum..takpe laa janji dapat menghilangkan tekakku yg kering kan.. tp bab2 makan, mmg aku ikut betul2 mak aku punye pantang..tkt beb bentan!..ari2 mak aku dok gertak aku ngan perkataan bentan " kang bentan kang baru tau!" mama kater die cukup takut kalo kene bentan! memula aku tatau aper tu bentan..bila ditanye, bentan tu gigil2 n turun darah..even bleh menyebabkan kematian..haih seram tu..pernah satu malam tu aku menggigil kesejukan..sumer suspen tkt aku bentan..tp sebenarnye aku demam disebbkan breast engorge..mmg aku pon panik time tu..yer laa kan..buatnye bentan btul2, tak ke naya tu? alhamdulillah aku demam sehari je time tu..kesian aariz tak breastfeed pon satu ari tu..naseb bayek aku ada buat sket stock EBM..so dapat gak die minum susuku..sepanjang aku berpantang, 2 kali gak aku demam..dedua tu disebbkan breast engorge! sakit gila ok! dah laa demam, tak larat nak menyusukan baby, bertambah laa lagik bengkaknye! Dr suh pump or perah guna tgn! terpaksa! kalo tak, kater Dr, nanti bernanah, terpaksa toreh breast tuk kuarkan nanah tu! isk

alkesah begitulah aku berpantang..agak lucky, mama modern sket..kalo ikutkan time die berpantang ngan arwah nenekku dulu, lagik truk katernye..
maka dengan jayenyeh aku tlh berjaye mengqada' mkn durian smlm!kan aku dah kater aku mau qada' mkn durian sesudah saje aku abes pantang..haha..bez bezz..

huish panjang plak entri kali ni..ni baru entri pasal pantang..lom entri pasal the day aariz was born..haa nantikan eh entri tu..huhu

*update*
oopss! hampir terlupa..eh mmg dah terlupa dah pon..En. Hubby dah nak majuk dah tuh! haih..sori laa sayang..saya bukan sengaja!..
aku juga sangat beruntung mempunyai somi yang sangat supportive, loving n caring! pepagik bute die sanggup redah pi pasar semata2 nak belikan ikan haruan..ikan haruan kat area salak ni punye laa susah nak carik! hanya kat pasar minggu salak je ada..itupon kene pi pagik2..kalo tak, sure dah habis..aku sangat terharu die bleh bangun pepagik tuk pi pasar..tak pernah2 pi pasar tu..slalunye kalo nak beli lauk, beli kat kedai biasa je bawah rumah kitorg tu..takde der pi2 pasar ni..pernah skalik die pi pasar n bawak balik 3 bijik jantung pisang n seguni ulam pegaga(eh takde laa seguni..tapi banyak gilaaa..die borong habis pegaga org tuh)..tergelak aku..die ingat aku ni kambeng nak makan banyak2 tu? tp berjaye gak aku habiskan kesemua ulam2 tu..org dah belikan, kene laa habiskan! thanks sayang! bukan tu saje..kekadang die suka wat suprise! tgh2 ari keje, tibe2 je die terpacak depan pintu..balik melawat kitrog! caya laa En. Hubby!! love you sooooooo much!! hehe dah puji2 ni, bleh laa banje saya soping esok!! bleh? - serius saya mmg terharu tau pengorbanan awak tu..

10 comments:

  1. mmg kalau breast bengkak le sampai demam..aku pon menggigil demam sbb tu..dah pam byk dah rasenye tapi bengkak jugak..

    ReplyDelete
  2. err... seram gak dengar cite pasal berpantang ni. aku dulu kan, kakak ipar aku pantang, aku yg uruskan mkn minum dia hehe.kalo aku sendiri nanti,tatau ler dpt tahan tak. huhu

    ReplyDelete
  3. arwah atuk penah buatkan manjakani yg dikepal ngan nasi tu,waktu dia ngadap masa makan,baik punya telan...tapi bila dia tak nampak ,cepat2 sorok kat tangan..."abis dah??".."emm..dah"!!tak larat woo..nak habiskan 3 biji skali...
    penah gak curi makan coklat..tak tahan tgk...bebudak ni makan cadbury yg besar tu!!!Tu salah eteh la..hehehe....

    ReplyDelete
  4. waa ila..
    tahniah kerana berjaya abeskn pntang :p
    ble nk blk kl..
    nk cubit2 anak ko nih.hihii

    ReplyDelete
  5. rasa macam nak merajuk lah plak.. nama daddy tak disenaraikan langsung.. huhu... apa salah daddy... terlampau sedikit kah pengorbanan yg daddy berikan??? :(

    ReplyDelete
  6. farah: itulaa..aku pon dah pump pagik tu, bengkak gak..dah tu, susu meleleh gak..bengkak gak..tatau aa mana yg sombat tah..

    atul: wah ko jage org pantang, so ko tau laa cara2 nak berpantang..ok laa tu..nanti senang..hihi..

    makteh : wah sempat tu curik2 makan coklat! angah tak brani nak curik2 makan..tkt bentan..mama la! asik2 dok gertak bentan2..die kater die tatau nak obat orang bentan..haa sape tak tkt! tp cokleat bleh bentan kaa? makteh makan lepas tu ok je kan? haa ok laa tu..ihi

    zehan: mekaseh..ko nanti slamat berpantang laa yeh! tak lama je lagik ko tuh..3 bulan gik ek? haha..nantikan..sure menjadik kenangan terindah laa berpantang tu..haha..kitorg insya Allah balik next weekend..

    alamak!! somiku..smlm dah plan nak citer pasal awak pi pasar pagik2..tp lepas dok susukan aariz lupa lak..3 4 kali saya berenti mengarang entri ni..tgh2 karang si aariz melalak..so terbantut idea tiap kali benti..hehe..sori pak! maapkan saya yaa! jgn laa majukk..alololo

    ReplyDelete
  7. huhu daddy dh ngajuk...bile ko dah ade kat tropicana...roger k!

    ReplyDelete
  8. ila, congrats dah habis berpantang :)
    *tapi aku rase mak ko lagi strict daripada mak aku hihhihi* aku minum air & makan sup dgn banyak nye huhu mintak2 tade apape. tapi masa berpantang aku rase sgt best sbb dapat duduk dgn mak, kena layan mcm raja, berurut, bertungku tapi yg paling penting tak payah keje 2 bulan muahaha. husband support sgt penting. utk aku agak susah sbb erly kat kl, wiken aje dia ade hukhuk sedeh aku nangis je mula2 tu. eh emo pulak ;p

    ReplyDelete
  9. fatih: thanks..yaaa btullllll!! sangat best! malam2 kalo daous takde, baby nanges, mak tolong tgkkan..haha tu laa, time aku nak balik tropicana, aku sayu ok..cam nak nanges je sbb tak dapat nak bayangkan, bleh ke aku survive jage baby bila dah balik umah sendrik kan..hehe..huwaa nak balik umah makkkkkkk!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...